Blogs

Tiktok tiktok…ohhh, het gaat veel te snel!

Oh my lord, mijn laatste week staat al voor de deur. Wat is het voorbij gevlogen, ongekend. Ben nog helemaal niet klaar met alle mooie avonturen πŸ˜₯ maar goed, nog maar even extra hard genieten dan!

En jeetje, wat heb ik afgelopen week ook weer genoten zeg! Ik had zo’n fantastisch verblijf in Minca: midden in de bergen, een kamer zo groot πŸ€­, geweldig uitzicht en een prachtige zonsondergang. Ik voelde me echt het gelukkigste meisje van de rimboe πŸ˜‰ ‘s Ochtends word ik al om 5 uur wakker gemaakt door de vogels en de apen. Wauwww, wat een kabaal! Die brulapen doen hun naam eer aan; drie kwartier lang schreeuwen ze het hele bos wakker, daarna zijn ze moegestreden denk ik en hoor je ze niet meer. Ergens denk ik wel: Joe, moet dit om 5 uur dan? Als dit je enige taak is voor die dag…waarom dan niet lekker even uitslapen en om een uurtje of 8 beginnen ofzo? Zomaar een idee hoor. En dan heb je nog de vogels….OMG, die kunnen er ook wat van zeg! Zoveel gekwetter door elkaar heen, te gek! Ik ga lekker buiten zitten en neem het allemaal in me op. Kijk mij eens even zitten hier hè, living the life hoor. Ik spot blauwe en rode vogeltjes, groene papegaaitjes en zelfs een kleine, zwarte toekan! Echt te gek dit! Ik blijf lekker de hele dag in en om dit heerlijke plekje. Ik wil er optimaal van genieten, want ben denk ik nog nooit op zo’n bijzondere plek geweest. De inheemse bevolking beweert dat deze plek helend werkt, stiekem denk ik dat ze gelijk hebben. Zo midden in de natuur zijn doet echt iets met je (zegt ze terwijl ze dreads in haar haren laat zetten, wierook aansteekt, paddestoelen eet en besluit dat scheren echt niet meer van deze tijd is…oké grapje, ik zag gewoon een verwilderde backpacker voor me bij deze zin πŸ˜‚)

Ik blijf er 2 nachtjes en daarna verhuis ik naar een ander plekje, midden in het dorp. Ook een supermooie plek weer. Het dorpje is klein en primitief. Het was jarenlang in handen van de Farc, blijft een gek idee dat zich daar zulke nare dingen afgespeeld hebben. s Middags ga ik naar de waterval, schijnt leuk te zijn. Ik besluit met de taxi te gaan, anders is het een uur wandelen de berg op...je begrijpt vast dat ik daar geen zin in heb πŸ€«Alleen de taxi hier is dus een motortaxi. Dat vind ik een dingetje. Zeker hier op de onverharde wegen, bij een wildvreemde dude achterop springen. Maar goed, wel weer een ervaring op zich en het ging prima. Kwam wel in een kramp van die motor af, zo gespannen zat ik blijkbaar achterop πŸ˜‚

Bij de waterval aangekomen voel ik wat teleurstelling…ben dan ook iets verpest met die van Costa Rica denk ik. Het begint echt keihard te regenen, stiekem vind ik dat echt ultiem om dan lekker in het water te zitten. En ander voordeel is dat iedereen afhaakt. Pussies. Dus lekker de plek voor mezelf πŸ‘ŒπŸ»

De volgende dag pak ik de bus naar Palomino, een kustplaatsje op ca 2 uur rijden. Ik heb Selina’s geboekt, een superpopulaire hostelketen. Kies wel voor een eigen kamer met badkamer…durf het gewoon niet aan zo’n slaapzaal. Locatie is te gek, direct aan zee. Ja, aan zee, niet aan het strand, want door de klimaatverandering is er hier bijna geen strand meer. Heel erg zonde, in alle opzichten. Wat ook heel zonde is, is de geur in m’n kamer…misselijkmakend. Is denk het riool/ het water hier. Heeft een beetje wat weg van een vochtige grot…oké dit klinkt misschien wat dubbelzinniger dan ik bedoel. Laat maar. Het stonk. Punt. πŸ˜‚ En het was niet echt schoon. Dus mijn eerste ervaring met Selina valt erg tegen.

Maar het plaatsje Palomino is echt heel leuk, goeie sfeer. De volgende dag ga ik tuben op de rivier. Lekker chill een beetje dobberen op een band. Hou ervan. Ik word om 11 uur opgehaald door de organisatie…het blijkt een jongetje van een jaar of 16 te zijn op een motor. Oke, en daar moet ik bij achterop? Ik vind er wat van, maar zet me er maar overheen. Go with the flow. Ik blijk slechts samen met 1 ander meisje te zijn en ze spreekt geen woord Engels, alleen maar Spaans. Oke, interesting. Maar grappig genoeg heb ik dus hele gesprekken met haar, jazeker, in het Spaans. Supercool! Ze praat bewust langzaam waardoor ik het begrijp. Ik verbaas me erover hoeveel ik vooruit gegaan ben de afgelopen maanden.

Na een rit van 10 minuten worden we afgezet…het laatste stukje moeten we nog even naar de rivier lopen…dat bleek een half uur voornamelijk klimmen in de bloedhitte. Maar ik klaag niet. Oké, ik klaag wel. Maar dat is oké, ik ben nl Hollands, dan klaag je.

Op de rivier is het superrelaxed, lekker beetje om me heen kijken en genieten. Soms is die rivier zo ondiep dat ik gewoon met m’n kont over de grond schuur. Ja, ik hou het erop dat het zo ondiep is en niet dat het aan m’n kont ligt πŸ˜‰ na het tuben ga ik nog gezellig lunchen met de Colombiaanse meid en dan is het wel tijd voor een middagdutje. ‘s Avonds drink ik gezellig wat met een Spaanse chick. We hebben een leuke klik dus de volgende dag gaan we hapje eten en spreken we af dat we de dag daarna samen naar Tayrona National Park gaan. Ik heb daar in de buurt een hotel geboekt voor 2 nachtjes en stel voor dat we mijn kamer delen voor 1 nachtje, is makkelijker en laat mij nou ook gewoon weer een keer eens wat besparen πŸ€“. Ik regel wel een grotere kamer, want lepeltje-lepeltje leek me wat heftig. Maar jeetje, deze meid…pfff….ze was een beetje too much joh.  Zal de details besparen, maar het was haar way or the highway. En toen bleef ze nacht 2 ook nog 'gezellig' bij me slapen. Het voelde ook wat onaardig om te zeggen dat ik er wel klaar mee was πŸ€­ dus even slikken, I got this. Het nationale park was heel mooi, een prachtige combinatie van strand en jungle! Heerlijk bij het strand gelegen de hele dag.

De volgende dag vertrek ik al bijtijds naar mijn volgende slaapplek in Santa Marta. Ik trok haar niet meerπŸ˜‚ en ze voelde zich ziek…gister appte ze me dat ze Corona heeft. Baart me een beetje zorgen, aangezien ik dus 2 dagen met haar omgegaan ben. Eigenlijk wel hilarisch: ik deel 1 x een kamer met iemand en dan blijkt ze Corona te hebben…heb ik weer πŸ€­

Maar goed, met gierende banden weg dus: Santa Marta Is slechts een uurtje met de bus, dus ik ben al in de ochtend bij mijn hostel…ja en let op wat ik nu ga vertellen: deze keer geen privekamer met eigen badkamer, maar een echte slaapzaal. Haha jazeker, een slaapzaal. Ik. Luxepoes. In een slaapzaal. Met 5 complete strangers. Dat is grappig toch? Ik had me vantevoren voorgenomen de helft van mijn reis in slaapzalen te gaan slapen, maar heb me er niet toe kunnen zetten. Heb ook gewoon behoefte aan privacy en lekker op m’n bed meuren zonder mensen om me heen (wat voor die mensen dus ook echt een voordeel is als ik alleen lig πŸ˜‚). Maar voor alles is een eerste keer, dus so I did. Ik denk dat ze de bedden van dezelfde leverancier hebben als de gevangenis...of het mortuarium...ben er nog niet helemaal over uit. Maar wel lekker dat je wat privacy hebt op deze manier. Heb (uiteraard) slecht geslapen, het is toch wat onwennig, maar stiekem vond ik het echt goed te doen en eigenlijk best gezellig. En gewoon even een leuk weetje voor de beeldvorming: het scheelt zo’n 50 euro per nacht als je in een slaapzaal gaat liggen…en  ik ben bijna 100 nachten weggeweest. Reken maar uit πŸ˜± Moet je breed zien πŸ˜‚

Vrijdag ben ik met de bus naar Cartagena vertrokken. Cartagena wordt gezien als de leukste stad van Colombia. Ik snap het wel, het is enorm kleurrijk, mooie koloniale gebouwen, overal muziek en gezelligheid en feestende mensen in partybussen door de straten. Zaterdag heb ik met Paddy afgesproken, de Duitse meid die ik in m’n eerste week in Panama heb leren kennen. We gaan dinsdag samen (nou ja, samen met nog 10 anderen en de bemanningπŸ˜‰)  een 5daagse zeiltrip doen van Cartagena naar Panama. We kletsen bij over onze avonturen onder het genot van een mojito en lekker eten. Zo leuk om elkaar weer te zien na bijna 3 maanden. Zondag zijn we samen gaan shoppen, we moesten nog wat dingen hebben voor ons zeilavontuur. Eind van de middag hebben we een fietstour geboekt. We zijn de enige 2 deelneemsters dus hebben een privétour. Hij laat ons de verschillende wijken zien en vertelt over de geschiedenis. Daarna is het alweer tijd voor foodddd, best part of the day πŸ˜‰ Een ander Duits meisje haakt gezellig aan en we hebben een hele leuke avond.

Gister heb ik lekker een chill dagje gehad, heb weinig energie, dus relax lekker. Ik heb wel even een rondje door het park gelopen waar ik een luiaard met een baby gespot heb! Yes, geluksmomentje hoor, deze keer was ie nl zonder verrekijker te zien, dus ik kon m'n geluk niet op!

Ik merk dat ik stiekem enorm zenuwachtig ben voor de boottrip, maar tegelijkertijd weet ik zeker dat het een ongelofelijk avontuur wordt en heb ik er onwijs veel zin in. De eerste 30-50 uur zijn we op open zee! Wauw, dat is bijzonder hoor. Ik word nu al blij als ik denk aan de zonsopkomst, zonsondergang en de sterrenhemel…de gedachte dat ik de hele reis aan het spugen ben probeer ik gewoon even te negeren πŸ€’ Ik word al misselijk op een schommel, dus je begrijpt mijn angst. Maar wil het voor geen goud missen, dus ik beloof dat ik er ten volste van ga genieten πŸ€žπŸΌEn jeetje hé, 5 dagen geen internet, dat is ook gelijk een mooie detox. Anyway, als jullie me zoeken, ik ben er even niet πŸ˜‰